onsdag 7. juli 2010

Patentbureauet....



7 juli, i det herrens år 2010 dukker det opp en maskin på et gammelt loft. Ingen ringere enn Snuskebassa er på utflukt og snuser opp gamle skatter.
Hvorfor står den der? Og hva er historien bak?

Den 26 september 1949. Unge frøken Larsen trippet av sted på lette føtter på vei til sin første jobb. Thorsens Patentbureau. Det er en anstendig bedrift, den ligger staselig til på Karl Johan, og Prinsessene går på syskole i etasjen under.
Lønnen var 350 kroner måneden. Klær var det ikke lett å få tak i da rasjoneringen på dette varte frem til 1952. Pengene gikk derfor til reiser :-))

I vesken har hun med seg en nistepakke, te skal hun få på plassen. Hun er sekretær.
Rasjoneringsmerkene på sjokolade er nylig opphevet, og det går med store mengder. Yngstedamen sendes ut i pausene for å kjøpe....

Maskinen blir flittig brukt, det skrives på engelsk og tysk. Korrespondansen gikk verden over.
Tiden gikk, og frøken Larsen er en trofast ansatt. På de 16 årene hun er ansatt i bedriften er hun borte i kun en uke. Og det skyldes kusma, som hun har fått etter å ha undervist på Søndagsskolen.


Maskinen var hennes beste venn. Moderne skriveinnretninger kom til, med kulehode og elektriske kabler. Men frøken Larsen var ingen tilhenger av det nye, og fortsatte å skrive på sin gode gamle.
Og da hun etter 16 år i tjenesten slutter, blir hun velsignet med den i avskjedsgave.


Kjekt med gamle, ærverdige gjenstander. Men har du en historie som følger... så blir det ekstra sjel i det :-)
Morsomt å eie maskinen som har blitt brukt til å patentere evighetsmaskiner, brannslanger, livbåter og revolusjonerende medisiner.
Klem fra Liv

8 kommentarer:

  1. For en flott skrivemaskin og ekstra koselig når det følger med sånne minner.
    Jeg kom til å tenke på at jeg har en (nyere)modell i kjelleren, kanskje mine barnebarn tar den fram en dag og lurer på hva i all verden det er for en rar maskin:)
    klem fra marilyn

    SvarSlett
  2. Den der var staselig;-)
    Artig at du vil være med på pay it forward'en min, fint om du sender adressen din til fjasebergljot@gmail.com. Skal legge inn et payitforwardbilde du kan laste ned hvis du vil i innlegget på bloggen min - og så glemte jeg visst å si at gavene skal sendes ut innen ett år.

    SvarSlett
  3. Å du er heldig! Eg ønska meg alltid ein skikkelig skrivemaskin når eg var ung (yngre...)
    Men eg fekk det aldri.. :(
    ..og ikkje har eg arva nokon heller. Har bondeslekt på både mor og far-sida, og der var det ikkje mykje skrivemaskin-skriving, nei...

    SvarSlett
  4. Nice Liv. Ser frem til luftpost fra deg nå fremover:)

    SvarSlett
  5. Så flott! Og selvfølgelig ekstra morsomt om man kjenner historien bak gamle ting. Her er det bare å fantasere om hvilke viktige brev som har blitt skrevet på den maskina.

    SvarSlett
  6. Så flott historie bak en gammel skatt...klems

    SvarSlett
  7. Bykle er en flott plass..vi har hytte ved hoslemo, så er nærmere bykle enn hovden..

    SvarSlett