torsdag 15. oktober 2009

Mormors jul- mine minner

Det er noen ting som vekker minner. Sterke minner. Det kan være en lukt, en lyd eller i dette tilfelle en ting. Min mormor døde da jeg var 9 år. Jeg traff henne ikke så ofte, da de var bosatt på østlandet, mens vår familie holdt sted på det blide Sørland. Men julen tilhørte MORMOR.
Da var det kaker og ribbe. Mat dagen lang (Vi hadde en traumatisk opplevelse da undulaten til tante stupte rett opp i ribbefettet. Den gang var ikke Greenpeace så aktive, så vasking av fugl var noe man ikke pleide å gjøre.)



Jeg har undret meg mange ganger på om de voksne gjorde det bevisst, eller om det var tilfeldig. Av en eller annen merkelig grunn hang denne vakre engelen alltid rett foran øynene når vi gikk rundt juletreet og sang. Den hang der når jeg var både to-tre-fire år osv. Den og en gammel blikk julekrybbe. Helt fantastisk den også, men den har nok gjemt seg en annen plass. Håper den gleder noen der den er.
Jeg har ihvertfall tatt godt vare på engelen. Reddet den fra søppla flere ganger.
Men da Prinsesse Elin utfordret på jul så visste jeg godt hva jeg skulle velge. :-)



Denne hesten ble egenhendig kjøpt til min mormor en gang på midten av 70-tallet. Den ble kjøpt på en nå nedlagt butikk i Kristiansand. Billigo. Den kostet den nette sum av 2 kroner. Jeg var heldig og hadde hele 10 kroner, altså nok til 5 hester. Alle måtte jo få noe så flott!
Hver natt i desember gikk jeg til sekken og sjekket tilstanden på hestene. Jeg var så bekymret for at beina skulle knekke.
En dag var selveste mormor hesten ødelagt (Kanskje ikke så rart så mange ganger den hadde blitt pakket opp og ned)
Hjertet stanset nesten. Hva gjør jeg nå? Løsningen ble å pakke om og finne mammas hest og gi til mormor. Jeg tenkte vel at mamma elsket meg så høyt at hun ville bli glad for en hest med tre bein også.
Alle ble glade for gavene. Den tre-beinte hesten lever i beste velgående som dere ser. Og skal gjøre det i mange år fremover...

Ønsker dere en god oktober kveld.
Klem fra Liv

1 kommentar:

  1. En fantastisk historie. Å så stilig at du viser hester som julepynt for etter jule magasinet til Allers så er visst julehester kult og jeg har tenkt å prøve meg på akkurat dette. Ta et par 20 hester i hard plast, vikle en står tråd rundt magen å lage et opp heng, dypp dem så i gips og vola....en kul julehest. Jeg ville nok hatt videreutviklet den med litt glitter og fjas. Det tror jeg blir en inner tier på mitt private juleverksted som skal holdes en helg i desember og som du er invitert på. Du har bare ikke fått innbydelse enda:)

    SvarSlett