tirsdag 22. februar 2011

Karneval!


Karneval er en fest som vanligvis arrangeres før inngangen til fastetiden. Karnevalperioden vil ofte variere litt fra sted til sted, men avslutningen er alltid på fetetirsdag, med askeonsdag som den første dagen etter karnevalet .
Karneval en romersk-katolsk tradisjon, men feires også i en del ortodokse områder. De fleste protestantiske eller ikke-kristne områder feirer ikke karneval i tradisjonell forstand.

I Norge (Oslo) ble det gjennomført storstilt karnevalsfeiring i årene 1983-86. På grunn av fyll og spetakkel ble arrangementet deretter avviklet.
Info hentet fra Wikipedia.
Jeg har fått inn noen skikkelig gode tips til utkledning på Facebooksiden. HER!
Jeg har bare sååå lyst til å være kannibal på karneval i morgen :-))

Hva med dere? Er det noen tradisjoner der ute som dere ønsker skal få rotfeste? Om ikke annet, noe som Snuskebassa kan teste ut?? :-)
Klem fra LIV



5 kommentarer:

  1. *snøft*----vil du ikke kle deg ut som meg?? Må si jeg er såra og vonbroten asså.. ;-)
    Kannibal? Hannibal Lector da vel??

    Her har vi fått 30 cm snø idag...minst! Jammen meg glad vi har en med traktor som kan brøyte for oss!

    Ha en fin kveld og klem fra meg

    SvarSlett
  2. Her er jeg virkelig grønn, har aldri vært på karneval;)
    Men kannnibal!!..hvordan ser de ut? De kan jo sikkert finnes i alle lag av befolkningen:O)
    Ha en fin kveld, klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. A skal være sjørøver han (på torsdag), så enten må jeg sette meg ved symaskinen i morgen og snurre sammen en kreasjon eller så må jeg en tur til byen (vet hva som er mest sansynlige;-)
    Jeg har ingen tradisjoner, verken når det gjelder kanibaler eller når det gjelder karneval/fastelaven. Men å spise på Burger King hver gang vi er i Oslo synes jeg er en veldig fin tradisjon:)
    Ha en fin kveld, kos deg i morgen uansett hva du går som! Klem fra meg:)

    SvarSlett
  4. hmmmm... husker en barnebok en gang, om en som tredde en bøtte over hodet, og gikk på karneval forkledd som Ingen...... Kannibal er sikkert bedre :-)

    Du har fått en lite award hos meg i dag :-)

    Klem, Kristine

    SvarSlett
  5. Eg foreslår at vi byrjar tradisjonen med å feire St. Patrics day her i landet, sjølv om vi ikkje har så mykje med Irland å gjere. Greia er at vi treng ein god grunn for å drikke grønt øl.

    SvarSlett